104

Krachten gebundeld voor TAP

Als key partner van Spiecapag draagt A.Hak bij aan de aanleg van een 215 km lange gastransportleiding in Albanië. De leiding maakt deel uit van de Trans Adriatic Pipeline (TAP). Het werk in de bergachtige omgeving verloopt voorspoedig. Meer dan 85 km van de leiding is al aangelegd.

Ruim een jaar geleden maakten we melding van de betrokkenheid van A.Hak bij de bouw van de Trans Adriatische Pijpleiding (TAP). Deze gastransportleiding begint bij de grens tussen Griekenland en Turkije, waar hij aansluit bij de Trans Anatolische Pijpleiding (TANAP). Van daaruit gaat het naar de kust van Albanië en vervolgens naar de Adriatische kust in Italië via een offshore pijpleiding.

SNEL EN VEILIG

Samen met Spiecapag bouwt A.Hak International het Albanese segment van de 48” leiding. Dit deel van de Trans Adriatische Pijpleiding is 215 km lang, ongeveer een kwart van de totale lengte van 878 km. Gemeten in kilometers is het grootste Internationale project dat momenteel wordt uitgevoerd door A.Hak International. Het werk gaat goed. Na een jaar van constructiewerkzaamheden aan dit megaproject heeft de TAP-organisatie bekendgemaakt dat 22% van de leidingen in Griekenland en Albanië aangelegd zijn. In Albanië is dat percentage nog hoger: 85 van de 215 km is aangelegd, inclusief twee horizontaal gestuurde boringen. TAP laat verder weten dat het aantal incidenten met tijdverlies tot gevolg (LTI’s) ver onder de internationale norm ligt.

SPRINGSTOF EN KABELBANEN

Spiecapag en A.Hak zijn trots op deze veiligheidsstatistieken. De twee bedrijven vullen elkaar aan en werken al jaren in Frankrijk voor opdrachtgever GRTgaz. Hun gedeelde ervaring speelde een belangrijke rol bij de beslissing om ook in Albanië samen te werken. Daarnaast heeft A.Hak al een trackrecord in dit land. We hebben olieleidingen aangelegd in Fier en het drinkwaternetwerk van de stad Vlorë gerenoveerd. Werk aan de TAP-pijpleiding is niet zonder uitdagingen. De route doorkruist een groot aantal rivieren en gaat door bergachtig terrein met steile hellingen met een stijgingspercentage tot 30%. Later in het project zullen daarom kabelkranen worden gebruikt om de leidingdelen naar hogere hoogten te vervoeren. Omdat de ondergrond op veel plaatsen rotsachtig is, zal daarbij springstof gebruikt worden.

INFRASTRUCTURELE VERBETERINGEN

De Albanese infrastructuur is niet altijd geschikt voor het transporteren van leidingdelen en zwaar materieel. Voorafgaand aan het werk heeft de klant al veel wegen verbeterd en bruggen versterkt of herbouwd. Tijdens het werk maken Spiecapag en A.Hak nog eens 120 km aan toegangsroutes geschikt voor vervoer. De lokale bevolking profiteert uiteindelijk ook van deze inspanningen. De aanleg van de leiding zal naar verwachting eind 2018 worden afgerond.

We hebben momenteel 104 vacatures online!

Bekijk ze allemaal. Misschien zit er wat leuks voor je tussen of voor iemand die jij kent.

Bekijk de vacatures